Lima Perkara yang Boleh Anda Lakukan Right Now untuk Meningkatkan Kesihatan Anda

Lima Perkara yang Boleh Anda Lakukan Right Now untuk Meningkatkan Kesihatan Anda

Semua orang mahu berada dalam kesihatan yang terbaik mungkin. Tidur yang baik, yang mempunyai banyak tenaga dan menjalani kehidupan bebas kesakitan yang matlamat dicapai bagi kebanyakan kita. Malangnya, terdapat begitu banyak maklumat mengelirukan ada tentang bagaimana kita boleh sihat kita, bahawa ia sukar untuk tahu di mana untuk bermula. Hampir setiap hari kita mendengar tentang beberapa ubat baru yang boleh menurunkan kolesterol, menyeimbangkan gula dalam darah, membantu anda menurunkan berat badan, mengurangkan tekanan darah, melegakan kesakitan anda, atau membantu apa sahaja keadaan kesihatan anda mungkin ada. Kita membaca mengenai makanan keajaiban, vitamin yang sempurna, jus tropika, dan minuman tenaga yang jawapan kepada semua masalah kesihatan anda

Malangnya, tidak ada makanan ajaib dan paling ubat-ubatan hanya menangani gejala penyakit; mereka jarang menyembuhkan. Pasti, anda boleh berasa lebih baik untuk sementara waktu, tetapi lebih kerap daripada tidak, gejala-gejala anda kembali, atau anda perlu terus mengambil jumlah yang lebih besar ubat-ubatan untuk mendapatkan keberkesanan yang sama.

Bagaimana jika terdapat satu cara untuk merawat punca masalah kesihatan anda? Untuk membuat mereka hilang dan tidak pernah kembali. Ini mungkin bunyi seperti mustahil, tetapi ia berlaku setiap hari, dan telah berlaku setiap hari beribu-ribu tahun. Satu sistem yang berkesan penyembuhan telah membantu orang-orang seperti anda rasa terbaik mereka selama berabad-abad. Bahawa sistem penyembuhan adalah perubatan Cina.

Apabila kita berfikir tentang perubatan China, kebanyakan kita berfikir tentang akupunktur, yang merupakan komponen penting, tetapi akupunktur bukan satu-satunya perkara yang perubatan Cina ini boleh tawarkan. Cendekiawan Cina kuno percaya bahawa cara terbaik untuk kekal sihat adalah melalui gaya hidup dan diet yang betul. Sekalipun orang menjadi sakit, rawatan pertama sering menjadi terapi dan perubahan gaya hidup makanan. Hanya jika langkah-langkah tersebut gagal, mereka akan berpaling kepada akupunktur dan herba untuk penyembuhan.

Terdapat beberapa tabiat kehidupan dan garis panduan pemakanan berdasarkan ajaran perubatan Cina yang disediakan untuk setiap daripada kita. Garis panduan berikut adalah cukup mudah, tetapi boleh memberi kesan kepada kesihatan anda secara dramatik.

1) Makan mengikut teori makanan Cina. Kebanyakan orang yang cuba untuk meningkatkan kesihatan mereka memberikan sejumlah besar pemikiran apa yang mereka boleh makan. Malangnya, sebagai satu budaya, kita cenderung untuk melabelkan makanan sama ada baik atau buruk, yang telah kita menghapuskan kumpulan makanan keseluruhan dari diet kita.

Orang Cina lihatlah kepada makanan dengan cara yang berbeza. Daripada mendapat buntu di mana makanan yang baik dan makanan yang tidak baik, mereka melihat pencernaan sebagai kunci kepada pemakanan sihat. Makanan yang sihat di dunia adalah sia-sia jika penghadaman anda adalah miskin.

Fikirkan proses pencernaan anda sebagai periuk sup menggelegak menggunakan api yang kecil, katakan 98 darjah, suhu badan kita. Jika anda menambah 24 oz. beku minuman atau ais krim itu periuk sup, ia berhenti menggelegak, dan ia mengambil masa yang lama untuk sup untuk kembali kehangatan untuk terus memasak. Perkara yang sama adalah benar pencernaan anda. Apabila anda makan atau minum makanan yang sangat sejuk, ia melambatkan penghadaman anda dan mengambil banyak tenaga dalaman anda untuk memanaskannya lagi. Makan banyak sayur-sayuran mentah dan buah-buahan mempunyai kesan yang sama. Tenaga ini digunakan dalam proses penghadaman.

Menurut teori Cina, jika anda "predigest" makanan dengan memasak mereka sedikit, mereka akan menjadi lebih baik dicerna dan hasilnya, akan lebih mudah diserap dan ditukar menjadi nutrien yang tubuh anda memerlukan untuk kesihatan yang baik. Makanan yang sesuai termasuk sup, gulai, dan kentang goreng kacau.

Adapun apa yang perlu makan, anda tidak perlu melihat lebih jauh daripada restoran Cina kejiranan anda untuk jawapan. Makan banyak sayur-sayuran, protein sedikit, sedikit karbohidrat dalam bentuk bijirin penuh, buah-buahan sedikit dan sedikit segala-galanya. Minum teh atau suhu bilik panas cecair dengan hidangan anda.

2) Dapatkan bergerak. Jika perkara yang sedemikian sebagai mata air belia wujud, ia mungkin akan menjadi dalam bentuk aktiviti fizikal. Manfaat program senaman yang tetap yang tidak berkesudahan, dari kesihatan yang lebih baik kardiovaskular, kekuatan yang lebih baik dan keseimbangan, imuniti bertambah baik, dan kelegaan daripada tekanan.

Menurut teori Cina, bergerak badan anda juga membantu untuk menggerakkan tenaga, yang boleh tersumbat, menyebabkan kesakitan dan penyakit. Tidak ada satu cara terbaik untuk menjalankan, tetapi untuk mengelakkan keterlaluan, cuba untuk menggabungkan beberapa pergerakan yang kuat yang membuat anda bernafas keras dengan satu atau lebih daripada bentuk-bentuk lembut daripada senaman. Yoga, regangan, Tai Qi, Qi Gong, atau hanya berjalan semuanya dianggap lembut dan santai cara untuk menggerakkan badan anda.

3) Dapatkan kawalan tekanan anda. Terdapat benar-benar hanya dua jenis emosi: jenis yang positif yang meningkatkan kesihatan anda, dan jenis negatif yang menguras tenaga anda dan membuat anda mudah terdedah kepada penyakit. Orang Cina percaya bahawa emosi adalah punca semua penyakit dalaman. Mereka mungkin mempunyai sesuatu di sini, terutamanya apabila kita melihat kesan negatif daripada tekanan pada badan kita.

Tekanan menyebabkan tindak balas kimia dalam badan anda, di mana hormon tertentu yang dikeluarkan yang boleh menjejaskan segala-galanya daripada sistem imun anda untuk penghadaman anda. Keadaan radang, artritis, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan juga berat badan boleh disebabkan oleh perubahan hormon yang disebabkan oleh tekanan.

Jadi bagaimana untuk mendapatkan mengendalikan tekanan? Kita semua menyedari kaedah banyak, kelas dan latihan disediakan untuk melegakan tekanan. Walau bagaimanapun, apabila anda terharu dengan semua perkara dalam senarai "tugasan" anda, satu kelas lagi atau senaman hanya menjadi satu lagi perkara yang memberi tekanan yang perlu dilakukan. Berita baik adalah bahawa anda boleh mendapat manfaat daripada masa tiga minit beberapa jenis meditasi. Beberapa perbaikan mudah (dan cepat)

-Breath Dalam dengan mengembangkan tulang rusuk anda dan perut untuk kiraan empat. Tahan untuk kiraan tujuh dan melepaskan dengan meratakan perut anda ke arah tulang belakang anda untuk kiraan lapan.

-Visualize Diri anda di tempat kegemaran dan santai, yang boleh menjadi sebenar atau khayalan. Menghabiskan beberapa minit mengisi semua butir-butir: apa yang anda lihat dalam setiap arah, bunyi, bau, dan lain-lain Dengan cara ini, otak anda mengeluarkan yang sama "merasa baik" bahan kimia seolah-olah anda sebenarnya di tempat itu.

4) Memelihara Essence anda. Dalam perubatan Cina, kesihatan anda dan panjang hidup anda ditentukan oleh sesuatu yang dinamakan Essence, atau daya hidup yang penting anda. Kekuatan Essence anda ditentukan oleh gabungan genetik, perlembagaan fizikal anda, dan gaya hidup.

Salah satu cara yang bijak untuk kekal sihat adalah untuk mengekalkan Essence anda dengan hidup secara bijak, dan tidak menjadi lari ke bawah. Antara cara-cara anda boleh mengurangkan Essence anda adalah dengan overworking, tidak makan dengan baik, skimping pada tidur, dan cuba melakukan terlalu banyak perkara. Juga dianggap semakin berkurangan terlalu banyak berpesta, mempunyai terlalu ramai kanak-kanak dan mempunyai seks terlalu kerap.

Hidup bijaksana bermakna mendapat tidur yang cukup untuk memberi nafas baru badan anda. Ia bermakna bekerja, tetapi tidak terlalu keras. Bersenam terlalu banyak, belajar dan lebih masa di depan skrin komputer juga dianggap overworking. Makan jumlah yang cukup jenis makanan yang sesuai (lihat di atas) juga melindungi Essence anda.

5) Jelajahi Akupunktur. Akupunktur adalah satu sistem perubatan tradisional yang berasal dari China ribuan tahun yang lalu dan masih berjaya dalam amalan hari ini. Ia berfungsi dengan menangani punca masalah kesihatan anda - tidak hanya dengan melegakan gejala. Akupunktur berfungsi dengan mengimbangkan tenaga dalam badan anda, yang mungkin kedengaran di luar sana dan zaman baru. Walau bagaimanapun, setiap sel dalam badan anda menghasilkan tenaga dalam bentuk ATP. Orang Cina hanya beroperasi pada premis bahawa bergerak tenaga anda dalam laluan ke seluruh badan anda. Apabila orang jatuh sakit atau mengalami kesakitan, ia adalah kerana tenaga yang disekat dalam beberapa cara atau ia berkurangan. Matlamat akupunktur untuk mengembalikan atau mengekalkan kesihatan dengan sekatan atau meningkatkan aliran tenaga.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah mengenal pasti lebih daripada keadaan kesihatan enam puluh bahawa akupunktur boleh merawat, daripada kesakitan kepada keadaan kesihatan mental untuk masalah penghadaman. Di samping itu, akupunktur adalah cara yang baik untuk mengekalkan kesihatan anda, juga. Mencubanya!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar