Hipertiroidisme - Ayurveda Rawatan Herba

Hipertiroidisme - Ayurveda Rawatan Herba

Hipertiroidisme adalah suatu keadaan di mana kelenjar tiroid yang terlalu aktif menghasilkan jumlah yang berlebihan hormon tiroid yang beredar di dalam darah. Hipertiroidisme biasanya disebabkan oleh penyakit Grave-kanak, adenoma berfungsi kelenjar tiroid, pengambilan berlebihan hormon tiroid, rembesan yang tidak normal tiroid merangsang hormon, thyroiditis dan pengambilan iodin yang berlebihan. Penyakit kubur adalah punca utama penyakit hipertiroidisme dan dicetuskan oleh tekanan, merokok, radiasi ke leher, ubat-ubatan dan jangkitan virus. Tanda-tanda biasa hipertiroidisme termasuk peluh berlebihan, intoleransi haba, pergerakan usus meningkat, gegaran, ketakutan, keresahan, debaran jantung, penurunan berat badan, keletihan, kepekatan menurun, dan aliran haid yang tidak teratur dan hanya sedikit.

Rawatan Ayurveda hipertiroidisme adalah bertujuan untuk mengawal simptom dan merawat punca asas atau patologi penyakit. Debaran jantung dirawat menggunakan Laxmi Vilas--Ras, Shrung-Bhasma, Bruhat-Vat-Chintamani dan Arjun (Terminalia arjuna). Peluh berlebihan dan sikap tidak bertoleransi haba dirawat dengan menggunakan Kamdudha Ras, Praval-Panchamrut, Praval-Bhasma, Chandrakala-Ras dan Sutshekhar-Ras. Air besar adalah dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Kutaj-Parpati, Panchamrut-Parpati dan Bilva-Avelaha. Keletihan boleh dirawat dengan menggunakan Makardhwaj, Suvarna-Malini-Vasant, Kharjur-Manth, Drakshasav dan Lohasav. Aliran haid yang tidak teratur dan hanya sedikit boleh dibetulkan dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Boladı-Vati, Kumaryasav dan Gandharva-Haritaki. Ketakutan, gegaran dan pergolakan yang boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Shankhpushpi (kangkung pluricaulis), Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Saraswatarishta dan Dashmoolarishta.

Untuk merawat patologi asas penyakit, ubat-ubatan yang digunakan yang boleh mengawal keradangan pada kelenjar tiroid. Ini termasuk Arogya-Vardhini, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Triphala-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Maha-Manjishthadi-Qadha, Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica), Kanchnaar (Bauhinia variegata ), Saariva (Hemidesmus indicus), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Chandan (Santalum album), Nimba (Azadirachta indica), Guduchi (Tinospora cordifolia) dan Gokshur (Tribulus Terrestris). Untuk membawa tindak balas yang lebih cepat terapi, ubat-ubatan seperti Suvarna-Sutshekhar-Ras, Suvarna-Sameerpannag dan Abhrak-Bhasma ditambah dalam dos minit untuk ubat-ubatan di atas. Penyakit kubur adalah auto gangguan imun dan dengan itu, meningkatkan imuniti ubat-ubatan seperti Ashwagandha (Withania somnifera), Shatavari (Asparagus racemosus), Tulsi (Ocimum sanctum), Bala (Sida cordifolia) dan Naagbala (Grewia hirsuta) digunakan.

Ubat perlu diambil untuk masa yang lama untuk mempunyai kesan yang berkekalan baik dan panjang. Hormon tiroid mengawal metabolisme sel-sel dan oleh itu mempunyai kesan langsung ke atas seluruh badan. Hipertiroidisme, tidak dirawat, boleh membawa kesan buruk dari segi morbiditi dan kematian. Keadaan ini oleh itu perlu diberi perhatian serius.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar