Bagaimana Saya Mengetahui Jika Saya Mempunyai White dangkal Onychomycosis?

Bagaimana Saya Mengetahui Jika Saya Mempunyai White dangkal Onychomycosis?

White dangkal Onychomycosis (WSO) adalah kulat yang tumbuh di atas permukaan plat kuku, menukarkan plat kuku legap dan susu berwarna putih. Beberapa bentuk jangkitan WSO boleh menyebabkan legap tompok putih-kekuningan dan kadang-kadang coklat pada plat kuku.

1-2% daripada penduduk mengalami WSO, dengan 4% daripada penduduk Itali 65 tahun atau lebih tua ditimpa dengannya.

Mold WSO biasanya bermula dengan jangkitan yang kuku tunggal dan lebih lazim di kalangan orang dewasa yang berjalan berkaki ayam di luar.

Hubungan antara WSO dan HIV

30% daripada pesakit HIV juga telah didiagnosis dengan Onychomycosis. WSO ditemui di kuku dan kuku kaki pada pesakit yang paling terjejas. Sering kali pesakit HIV dengan WSO tidak boleh dirawat dengan rawatan topikal.

Gejala

WSO, juga dikenali sebagai kurap kuku disebabkan oleh spesies Trichophyton dan microsporon. Ia bermula dengan menjangkiti tepi kuku. Jangkitan telah biasanya hadir selama bertahun-tahun tanpa diketahui oleh pesakit.

Pesakit yang mengalami WSO selalunya akan mempunyai legap, rapuh atau cacat kuku dengan serpihan di bawah tepi kuku, tetapi tanpa rasa sakit atau gatal-gatal, yang boleh dikaitkan dengan lain-lain jenis kulat kuku.

Diagnosis boleh dibuat dengan lawatan ringkas ke doktor. Satu sampel diambil dari kawasan yang dijangkiti, yang dihantar ke makmal untuk diuji. Jika ujian membuktikan positif, regimen rawatan akan disyorkan oleh pembekal penjagaan kesihatan anda.

WSO kadang-kadang disebabkan oleh kecewa metabolik, keadaan daif atau tekanan emosi, yang boleh menyebabkan distrofi kuku. Ini kulat tertentu tumbuh di dalam permukaan yang keras kuku dan tidak boleh menembusi dengan agen topikal.

Pilihan Rawatan

Pandangan mungkin kelihatan suram jika rawatan topikal tidak melakukan silap mata; bagaimanapun, terdapat ubat-ubatan seperti Griseofulvin yang boleh diambil secara lisan selama enam hingga sembilan minggu. Satu lagi rawatan agak ganjil adalah untuk memfailkan kawasan yang terjejas dengan kaca pecah secara teratur. Jika ini membuatkan anda tidak selesa, anda boleh menggunakan fail kuku tetap sebaliknya.

Walaupun mereka cenderung tidak berkesan, krim topikal boleh digunakan bersama-sama dengan pilihan rawatan lain. Pesakit boleh juga betul dalaman, fizikal, metabolik dan faktor dalaman emosi yang boleh menyumbang kepada WSO.

Rawatan mestilah berterusan dan sering kali rawatan kuku akan disertakan dengan rawatan bahagian sulit juga. Rawatan boleh mencabar, tetapi kegigihan akhirnya boleh menang pada akhirnya.

Ubat-ubatan lain yang digunakan untuk merawat WSO termasuk Terbinafine, Itraconazole dan Fluconazole. Terdapat beberapa sederhana kepada kesan sampingan yang serius yang dikaitkan dengan beberapa ubat-ubatan dan dos yang disyorkan perlu dipantau oleh profesional penjagaan kesihatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar