Cayenne Menyumbang kepada Jantung Sihat

Cayenne Menyumbang kepada Jantung Sihat

A merah lada cili panas yang berkaitan dengan lada loceng, cili merah telah digunakan sebagai ubat untuk beribu-ribu tahun. Seorang ahli keluarga capsicum sayur-sayuran yang dikenali sebagai lada cili, bahan utama cili adalah capsaicin bahan (disebut cap-sai-dosa). Cayenne biasanya diberi nilai pada ketinggian 30,000 hingga 50,000 unit Scoville. Bukan sahaja ia perasa pedas, ia juga mempunyai pelbagai kegunaan perubatan. Ia adalah agen penyembuhan yang indah yang menggalakkan dan meningkatkan kesihatan dalam pelbagai cara.

Sebagai salap topikal, cili merah berfungsi sebagai pelega kesakitan. Ia amat berguna dengan masalah sendi seperti artritis reumatoid, dan penyakit sistem saraf, seperti neuropati diabetes dan neuralgia trigeminal. Nampaknya untuk bertindak sebagai balas merengsa, kerana ia mengganggu kawasan permukaan di mana disapu, mengganggu saraf dari kesakitan. Oleh sementara menghalang isyarat sakit, capsaicin memberi pelepasan.

Capsaicin juga merupakan bahan utama dalam semburan lada, cokmar, dan sos tabasco.

Capsaicin juga membekalkan nutrien kepada struktur sel dalam arteri, vena dan kapilari, dan mengurangkan kelekitan platelet, berfungsi sebagai anti-koagulan. Selain itu, ia dimuatkan dengan beta-karotena, antioksidan.

Cayenne dikenali untuk melegakan sakit perut, kekejangan, kembung, dan gas. Ia juga membina semula tisu perut dan membantu penyembuhan ulser perut.

Sesetengah orang berkumur dengan larutan cili merah untuk melegakan sakit tekak. Yikes !!!

Cayenne adalah rempah serba boleh yang boleh digunakan dalam pelbagai cara. Saya menambah kepada sup dan stews, atau taburkan terus kepada makanan yang dimasak untuk haba ditambah. Ia adalah rempah ayahku pilihan: dia menyiramkannya ke atas segala-galanya - dan hidup ke dalam tahun lapan puluhan beliau. Cayenne, saya percaya, adalah salah satu faktor yang menyumbang kepada jangka hayat beliau.

Untuk pedas, makanan ringan rangup menambah cili merah (atau kepingan lada panas) dan jus lemon untuk jicama dengan taburkan garam. Untuk salad yang lazat pada hari yang panas, melambungkan dalam timun dicincang. Memercikkannya ke atas sayur-sayuran kukus.

Cayenne adalah sedap pedas dan rasa dalam telur dadar, salsas, dan harga rendah. Saya menambah satu sudu teh untuk marinades saya atau taburkan ke dalam kari saya apabila saya mahu haba tambahan.

Lain kali anda ingin menambah beberapa kekuatan batin untuk makan, taburkan sedikit lada cili merah di atasnya, bukan sahaja yang anda spicing sehingga selesai makan, tetapi engkau berbuat badan anda nikmat dengan rempah ini sedikit ajaib.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar