Keloid - Ayurveda Rawatan Herba

Keloid - Ayurveda Rawatan Herba

Keloid adalah satu yang sukar, menimbun-up, tidak sekata parut berbentuk yang naik agak tiba-tiba di atas seluruh kulit dan cenderung untuk membesarkan secara progresif. Tidak seperti parut, keloid tidak reda dari masa ke masa. Keloids berkilat dan kubah berbentuk, dan dalam pelbagai warna dari merah jambu ke merah. Kebanyakan keloids kelihatan agak besar dan hodoh, dan cenderung untuk menjadi gatal, tender atau menyakitkan apabila disentuh. Ini yang paling sering terjadi pada dada, belakang, bahu dan paras bahu, dan biasanya berlaku selepas kecederaan, pembedahan, radang kulit, terbakar atau menindik.

Rawatan Ayurveda keloid bertujuan untuk mengurangkan saiz keloid dan merawat gejala seperti gatal-gatal dan kesakitan. Ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Maha-Manjishthadi-Qadha, Triphala-Guggulu, Chandra-Prabha-Vati dan Kaishor-Guggulu digunakan untuk mengurangkan saiz keloid ini. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan dalam keadaan ini ialah: Haritaki (Terminalia chebula), Amalaki (Emblica Officinalis), Behada (Terminalia bellerica), Marich (Piper nigrum), Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra) dan Mandukparni (Centella asiatica). Ubat-ubatan yang bertindak pada dhatus yang 'Ras' dan 'Rakta' (tisu) yang berguna dalam keadaan ini. Ubat-ubatan ini termasuk Kutaj (Holarrhina antidysentrica), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira) dan Musta (Cyperus rotundus).

Selain ubat-ubatan oral, permohonan tempatan pada keloid ini juga merupakan aspek yang sangat penting dalam rawatan. Rumusan herba yang boleh digunakan untuk tujuan ini ialah: Panch-Tikta-Ghrut, Triphala-Ghrut, minyak Kshar, minyak Mahasaindhav dan minyak Chandan- Bala-Laxadi. Salap yang mengandungi Manjishtha, Saariva, Usheer (Vetiveria zizanioidis), Chandan (album Santalum), Triphala (Tiga buah-buahan), Swarjika-Kshar dan Tankan-Bhasma digunakan untuk permohonan tempatan mengenai keloids 2 atau 3 kali sehari.

Ubat-ubatan seperti Triphala-Guggulu, Kaishor-Guggulu, Mahamanjishthadi-Qadha, Yashtimadhuk, Mandukparni, Ras Parpati, Kutaj-Parpati dan Panchamrut-Parpati perlu diberi untuk tempoh yang berpanjangan. Ubat-ubat ini perlu diteruskan untuk sekurang-kurangnya 1-2 bulan selepas resolusi lengkap keloid, dalam usaha untuk mengelakkan berulangnya keadaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar