Enam Fakta Mengejutkan Tentang Soy

Enam Fakta Mengejutkan Tentang Soy

Apabila orang berfikir sihat hidup, biasanya apa yang datang ke fikiran adalah makan tauhu atau minum susu soya. Mengapa tidak akan mereka? Lagipun, titik majalah popular untuk pengambilan soya dalam bentuk utama kesihatan. Artikel ini akan menunjukkan beberapa fakta mengejutkan bahawa ramai yang tidak tahu tentang soya, dan fakta-fakta yang sebenarnya bertentangan dengan apa yang cetak Majalah dan kesihatan "pegawai-pegawai" menggalakkan.

Soy tidak adalah asas diet Asia

Ini mungkin setakat ini salah faham yang biasa mengenai produk soya. Kebanyakan majalah kecergasan, dan juga beberapa pakar diet, bermain melampaui batas peranan soya dalam diet Asia.

Di China dan Jepun, orang hanya makan kira-kira 10 gram (2 sudu teh) sehari. Apa lagi, soya dilihat dan digunakan sebagai perasa, bukan sebagai pengganti produk haiwan atau sebagai keseluruhan makan. Pada asasnya, soya di kawasan lain akan menjadi seperti kicap atau mustard, daripada hidangan utama.

Selain itu, jenis soya yang digunakan di rantau ini Asia adalah agak berbeza daripada cara ia dimakan di Barat. Soya yang disediakan di negara-negara Asia yang ditapai. Akan didedahkan di bawah tentang soya yang ditapai.

The soya yang Barat makan tidak sihat

Ya, betul. Popular soya mantera bahawa "soya menghalang osteoporosis, penyakit jantung, kanser," adalah apa yang industri soya ingin anda untuk berfikir, tetapi pada hakikatnya, tidak ada yang lebih dari kebenaran. Di atas, soya diperam disebut. Sebab ia telah disebut adalah kerana mentah, soya yang tidak beralkohol mengandungi anti-nutrien yang menimbulkan risiko yang besar bagi mereka yang mengambil soya secara tetap.

Anti-nutrien utama yang berada di dalam soya adalah phytates, perencat trypsin dan fitoestrogen. Keputusan pemprosesan soya dalam beberapa komponen yang tidak diingini dan juga: lysinoalanine toksik, nitrosamines karsinogenik, monosodium glutamate atau MSG (neurotoksin kuat), dan aluminium (toksin kepada sistem saraf dan buah pinggang).

The phytates dalam soya mengurangkan penyerapan mineral tembaga, besi, kalsium, zink dan magnesium, mewujudkan kekurangan. Kaedah seperti rendaman dan percambahan tidak berkesan untuk mengurangkan jumlah phytate dalam soya.

Perencat trypsin membuat mencerna protein bermasalah dan boleh membawa kepada gangguan pankreas.

Fitoestrogen adalah agen anti-tiroid kuat yang mengganggu sistem endokrin, bersama-sama dengan menyebabkan masalah haid di kalangan wanita. Tambahan pula, wanita yang mengambil soya semasa mengandung mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk melahirkan bayi yang dilahirkan dengan hypospadias, yang mana pembukaan urethral zakar itu tidak kena pada tempatnya (berhampiran pangkal zakar dan bukannya di hujung). Juga, fitoestrogen, bersama-sama dengan PCB dan DDE, menyumbang kepada pembangunan awal kanak-kanak perempuan.

Di Asia, soya yang ditapai, jadi banyak masalah di atas, dengan pengecualian yang fitoestrogen, dihapuskan.

Soy tidak menyumbang kepada kesihatan tulang

Walaupun kepercayaan popular, soya tidak menyumbang kepada kesihatan tulang. Soya meningkatkan keperluan badan untuk kalsium dan vitamin D, sebenarnya mengambil dari kesihatan tulang! Juga, orang Barat kekurangan vitamin D seperti itu, makan makanan soya hanya akan membuat masalah lebih teruk!

Soy menyumbang kepada kemandulan

Fakta ini adalah apa yang ramai lelaki dan wanita perlu tahu kerana jika anda mengambil jumlah yang besar produk soya yang tidak beralkohol, anda mungkin akan mengalami kesan ini. Sejak fitoestrogen mengganggu sistem halus hormon individu yang sihat, masalah itu bukan luar biasa. Malah bagi wanita, senggugut dan tidak teratur adalah biasa dan untuk lelaki, kiraan sperma yang berkurangan boleh didapati di kalangan pengguna soya berat.

Selain itu di Jepun, apabila suri rumah mahu mengurangkan kejantanan suami mereka, biasanya mereka memberi mereka produk soya.

Soya tidak baik untuk wanita putus haid

Sejak soya mengandungi jumlah yang tinggi fitoestrogen, ejen dan endokrin anti-tiroid disruptor kuat, masalah fungsi tiroid yang rendah semasa tahun putus haid memuncak. Juga, tumor yang memerlukan sejumlah besar estrogen boleh makan di luar daripada fitoestrogen dalam soya.

Formula soya bukan pengganti yang baik untuk susu ibu atau susu formula

Semua bayi perlu diberi makan susu ibu untuk sekurang-kurangnya, tahun pertama kehidupan. Pengganti terbaik selepas susu ibu adalah susu kambing mentah itu. Formula soya tidak perlu dipertimbangkan. Ini kerana formula berasaskan soya yang tinggi fitoestrogen dan yang lain anti-nutrien. Bottom line, makan formula soya bayi boleh dibandingkan dengan memberi bayi lima pil kawalan kelahiran. Untuk gadis-gadis, ini boleh menyebabkan pembangunan pra-matang seperti tunas payudara, rambut kemaluan dan juga haid sebelum umur lapan. Pada kanak-kanak lelaki, ini boleh melambatkan perkembangan seksual dan juga menyebabkan masalah pembelajaran.

Pada risiko yang berlebihan, perkara yang perlu dibuat lagi: formula soya bukanlah pengganti yang baik untuk bentuk tertinggi pemakanan bayi, susu ibu. Ia juga miskin apabila berkhasiat berbanding susu kambing mentah sihat ini.

Ringkasan

Soy kini menjadi nyata selama bertahun-tahun sebagai kemuncak kesihatan dan kesejahteraan. Ia telah menjadi lebih-dimuliakan oleh yang diletakkan di atas kekaki di atas makanan yang benar-benar harus mewakili kesihatan. Melalui semua promosi, melalui semua publisiti, ia telah tidak ramai orang, meninggalkan mereka yang mempunyai masalah yang sukar untuk dirawat. Tidak setiap fad kesihatan seperti apa yang retak sehingga menjadi. A sedikit penyelidikan ke dalam kesan-kesan ini pergi jauh.

Sumber:

Perkhidmatan Soy Talian

Tidak ada komentar:

Posting Komentar