Bau badan - Ayurveda Rawatan Herba

Bau badan - Ayurveda Rawatan Herba

Bau badan adalah bau yang tidak menyenangkan berpunca daripada peluh. Walaupun peluh manusia kebanyakannya tidak berbau, bakteria yang hidup di kulit boleh memecahkan peluh kepada asid yang menghasilkan bau yang tidak menyenangkan. Semua orang yang telah meninggal umur baligh boleh menghasilkan bau badan. Sejak lelaki cenderung berpeluh lebih daripada wanita, mereka lebih cenderung untuk mempunyai bau badan. Kelenjar peluh apokrin yang tertumpu di ketiak, kawasan kemaluan dan buah dada, melepaskan bahan kimia wangi dikenali sebagai pheromones. Kelenjar apokrin kebanyakannya bertanggungjawab untuk bau badan kerana peluh yang dihasilkan mengandungi tahap yang tinggi protein yang bakteria mendapati mudah untuk memecahkan. Obesiti, penyakit seperti kencing manis, dan makan makanan kebanyakannya pedas, boleh meningkatkan peluang bau badan.

Kebanyakan orang yang mempunyai bau badan boleh mengawal masalah ini dengan mengamalkan mudah biasa, teknik, penjagaan diri. Ini termasuk mandi kerap sekali atau dua kali sehari; mencuci ketiak dengan teliti menggunakan sabun antibakteria; menggunakan deodoran atau antiperspirant; bercukur ketiak secara berkala; memakai gentian asli dibuat; dan menghadkan pengambilan daging merah dan makanan pedas. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan kepada orang-orang yang tidak mendapat manfaat daripada teknik-teknik penjagaan diri di atas dan terus mempunyai masalah bau badan. Sabun Ayurvedic ubat yang mengandungi Haridra (Curcuma longa), Chandan (Santalum album) dan Usheer (Vetiveria zizanioidis) boleh digunakan untuk mencuci badan setiap hari. Ubat-ubat ini bertindak terhadap bakteria pada kulit, membawa kesan penyejukan, dan berpunca bau yang menyenangkan. Di samping itu, badan boleh diurut dengan serbuk halus daripada ubat-ubatan herba yang disebutkan di atas dan juga ubat-ubatan lain seperti Manjishtha (Rubia cordifolia) dan Saariva (Hemidesmus indicus).

Ubat-ubatan juga boleh diberikan melalui mulut, yang membantu untuk mengurangkan berpeluh dan mencegah atau mengurangkan bau badan. Ubat-ubatan ini termasuk Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivasav, Chandanasav, Usheerasav, Bilva-Avelaha, Haridra, Daruharidra (Berberis aristata), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Chirayta (Swertia chirata), Guduchi (Tinospora cordifolia), Vishwa (Zinziber officinalis) , Rakta -Chandan (Pterocarpus santalinus), Bilva (Marmelos Aegle), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica), Shatavari (Asparagus racemosus) dan Usheer.

Keadaan perubatan yang menyumbang kepada bau badan perlu dirawat secara berasingan. Obesiti boleh dirawat dengan menggunakan Medohar-Guggulu, Triphala-Guggulu, Chandraprabha-Vati, Triphala (Tiga buah-buahan) dan Trikatu (Tiga herba pedas). Diabetes boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Haridra, Amalaki, Gudmar (Gymnema sylvester), Vijaysaar (Pterocarpus marsupium), Mamejva (Enicostemma littorale) dan Karavellaka (Momordica charantia). Tekanan boleh dikurangkan dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi) dan Shankhpushpi (pluricaulis kangkung).

Dengan cara ini, mengekalkan kebersihan yang betul dan penggunaan yang bijak ubat-ubatan, jika perlu, boleh dalam kebanyakan kes dengan memuaskan menyelesaikan masalah bau badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar